Merk & Strategie

Hoe ABN Amro de Zuidas verrijkt met een milieuvriendelijk clubhuis

Gastblogger | 26 juni 2017, 12:27

Circl draagt bij aan een betere en leukere stad. Een Nederlands voorbeeld van ‘brand urbanism’. 

door Rinske Brand  

Wie over de Zuidas loopt, snapt de behoefte. In deze mierenhoop vol pakken en naaldhakken zullen het geplande restaurant, zullen de rooftop bar en de exporuimte die ABN Amro hier wil realiseren welkome nieuwe pleisterplaatsen zijn. Circulair paviljoen Circl van ABN Amro telt drie etages van in totaal 3000 vierkante meter en opent in september voor publiek. Circl dient vele doelen en met de realisatie van het bouwwerk doet de bank iets dat op het eerste oog mijlenver af ligt van haar core business. Ooit bedoeld als oplossing voor het tekort aan eigen vergaderruimtes, legde de bank de lat een stuk hoger: Circl moet het clubhuis van de Zuidas worden. En dan ook nog eens zo duurzaam mogelijk. 

Toonbeeld van circulair bouwen
ABN Amro is namelijk een duurzame weg ingeslagen en Circl pas perfect in dat nieuwe beleid. De bank wil haar vastgoedklanten stimuleren om na te denken over minder belastende manieren van bouwen. ‘De bouwsector is tenslotte de meest vervuilende sector van Nederland’, zegt Merijn van den Bergh, directeur van Circl. Vanuit het credo 'practice what you preach’ kreeg het team van de Architecten CIE het verzoek om extra duurzaam te ontwerpen. De bank wil klanten laten zien wat de circulaire economie - waarin hergebruik van producten centraal staat - betekent. Met onder meer gelijkstroom in het pand en oude bedrijfskleding aan de muur voor isolatie, is Circl zo circulair mogelijk. 

‘Clubhuis’


De bouw werd weliswaar ingegeven door een nijpend tekort aan eigen meeting rooms, maar inmiddels is het paviljoen veel meer dan dat. Het idee voor een extra gebouw met een deels publieke functie ontstond in een gesprek met de gemeente Amsterdam. De openbare ruimte van het Gustav Mahlerplein kon wel een stevige upgrade gebruiken. Of de bank ‘daar niet wat mee kon’, was de vraag. Naast de openbaar toegankelijke commerciële ruimtes van Circl, stelt de bank in de avonduren de vergaderruimtes ter beschikking aan ‘de buurt’. Of het nu gaat om bewonersavonden, VVE-vergaderingen of de lokale bridgeclub, ze zijn allemaal welkom.

Expositieplek voor kunst
Commerciële partijen betalen het volle pond, maar culturele en maatschappelijke initiatieven kunnen korting krijgen, die kan oplopen tot 100%. De programmering komt tot stand in samenwerking met onder meer Pakhuis De Zwijger. Circl zal haar eigen programmering kennen, maar gaat ook met andere initiatieven in de stad samenwerken, waaronder De Zwijger. ABN Amro heeft nu meteen een goede expositieplek voor haar kunstcollectie die gratis toegankelijk is voor publiek. De ambitie is helder. Van den Bergh: ‘Dit moet het clubhuis worden van de Zuidas; een plek waar iedereen zich thuis voelt en die van veel meer mensen is dan alleen medewerkers en klanten van ABN Amro.’

Merken en steden werken steeds vaker samen aan het oplossen van stedelijke vraagstukken. Deze trend noemen we ‘brand urbanism’. Rinske Brand van BRAND ‐ The Urban Agency en Joop de Boer van Pop‐Up City signaleren en beschrijven voor ons de beste voorbeelden van brand urbanism in binnen- en buitenland.

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Abn Amro Circle

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs